Hér tror jeg virkelig, mange voksne skal nære sig for ikke liiiige at forklare, hvordan tingene i virkeligheden forholder sig. Prøv i stedet at sige:

‘Er det en mariehøne?

Ja, det kan jeg da godt se, det er!’

Jeg tror, at det er vigtigt at lade barnet være den styrende part og at give barnet plads til at udvikle sine egne billeder af virkeligheden. Når barnet giver et dyr et unikt udseende eller en sjov farve, udvikler barnet sin fantasi.

Det er dog ikke alle børn, der af sig selv kaster sig ud i de store kreationer og fantasifulde lege. Men det er så her, du kommer ind i billedet. Det er dig som forælder, der må understøtte og være med til at skabe rammerne for dit barns kreative udfoldelser.

Helt konkret kan du hjælpe dit barn på vej ved at gribe chancen, når det leger eller fortæller om noget, barnet er optaget af.

HJEMMEARBEJDSPLADS FOR BØRN
Klik på billedet her og få en masse inspiration til indretningen af jeres kreaplads. Det kan gøres smart og billigt. 

Men hvordan finder du den rette balance mellem at hjælpe dit barn på vej og overtage legen? Hvad gør du for eksempel, når dit barn for tyvende gang spørger, ‘hvad skal jeg tegne? 

I stedet for at foreslå et hus eller en blomst, kan du for eksempel bede barnet tegne det bål som det morfar lavede i haven i dag. 

Hvilke farver har et bål mon? 

Det handler om, at du som voksen skal give slip på dine egne forestillinger og i stedet være nysgerrig og have tålmodighed. Men man kan/må godt opstille små bundne opgaver og udfordringer, når dit barn er i det kreative hjørne. 

Prøv for eksempel at foreslå, at I bruger vandfarverne i dag, og at hele papiret skal være farvelagt. Eller spørg dit barn, om det vil være med til at se, hvad der sker, når man blander to farver. 

Eller find sammen ud af, om det kan lade sig gøre at konstruere en skrammelskulptur uden at bruge lim. 

De små udfordringer er med til at hjælpe dit barn til at eksperimentere sig frem med materialerne.

Skab rammerne og remedierne, så det er nemt at komme i gang.

Det er jo ikke altid at børn af sig selv kommer hen og beder om karton, farver, lim etc. Remedierne skal være til rådighed for barnet, når ideen til billedet, skulpturen eller konstruktionen opstår.

Derfor kunne det være en god og nem ide at du indretter en lille ‘hjemmearbejdsplads’ på dit barns værelse eller et andet egnet sted i huset: 

Et lille bord eller lignende med en hylde med kreative remedier ved siden af. 

Tag et billede af, hvordan der skal se ud, når der er ryddet op, og hæng det på væggen over bordet eller hylden. Hvis pladsen er opryddet efter brug, så er det overskueligt næste gang det skal tages i brug. 

Med et billede af den opryddet plads, bliver det hurtigt en fin leg og afslutning på aktiviteten, også at skulle rydde op efter sig. Eller måske du også har et gammelt tæppe/stofstykke som kan spredes ud på gulvet og lad barnet være kreativ her. Men husk at det skal være nemt at komme til og det skal være sjovt!

God fornøjelse.

AF LENE H. QUIST

“Eller find sammen ud af, om det kan lade sig gøre at konstruere en skrammelskulptur uden at bruge lim. De små udfordringer er med til at hjælpe dit barn til at eksperimentere sig frem med materialerne. Skab rammerne og remedierne, så det er nemt at komme i gang.”