LEGE UDEN REMEDIER
Her er et nogle bud, på gode børnelege, som ikke kræver andet en godt humør og lidt plads.
Legene er gode, fordi man ikke behøver, at finde noget frem, men man kan bare kaste sig over dem og de behøver ikke, at tage mere end 5 – 10 min at lege. Og hvis man lever sig ind i dem, er de rigtig sjove for alle aldre.
DANCE & PLAY
Alle mine kyllinger kom hjem(5-50 pers.)
I ‘alle mine kyllinger kom hjem’, vælger man en kyllingemor, som gerne vil have sine unger hjem i reden, uden at de bliver taget af ræven.
Der vælges en kyllingemor, som står i den ene ende (i reden) og en ræv, som stiller sig ved midten af “banen”, resten er kyllinger og de står i den anden ende end kyllingemor. Afstanden afgøres af børnenes alder.
Nu gælder det for kyllingemor om, at få sine kyllinger hjem i reden, uden at de bliver spist af ræven. Hun kalder på sine kyllinger; “Alle mine kyllinger kom hjem” kyllingerne svarer; “Det tør vi ikke, for ræven vil spise os”, hvortil moren siger; “kom hjem alligevel”.
Nu skal kyllingerne løbe afsted, for at komme hjem i reden. Ræven prøver at fange kyllingerne. Hvis man bliver fanget af ræven, bliver man selv til en ræv. Man kan med fordel starte med, at have en voksen som ræv, der kan differentiere i sin fangst. Til sidst ender alle med at være ræve og legen kan herefter gentages med nye kyllinger, ræv og mor.
DANCE & PLAY
Ståtrold(10-50 pers.)
I ståtrold vælger man en eller flere “fangere”, afhængig af hvor mange man er. Det gælder nu om, for fangeren, at fange de andre deltagere. Hvis man bliver fanget, skal man stille sig med spredte ben.
Man kan blive befriet, hvis der er en, som kravler igennem benene på en. Legen fungere bedst på tid, da der stort set altid, vil være nogen at fange – ellers stopper legen når alle står stille.
DANCE & PLAY
Bankebøf(5-15 pers.)
I bankebøf stiller man sig i en rundkreds. Der er nu én, som så går ud af rundkredsen. Den der er gået ud, går nu rundt om rundkredsen og banker (forsigtigt på ryggen) på de andre i rundkredsen, mens han/hun siger “banke” ved hver berøring.
På et selvvalgt tidspunkt, siger han/hun “bøf” i stedet for banke. Når dét sker, skal den der blev “bøffet”, løbe om kap med ‘bankeren’, rundt om rundkredsen. De skal løbe hver deres vej og se hvem der først, når hen til den nu tomme plads (de krydser derfor hinanden på vejen). Den der kommer først indgår i rundkredsen igen, mens den anden forbliver eller bliver ‘bankeren’.
DANCE & PLAY
Kluddermor(10-30 pers.)
I kluddermor starter man med, at vælge en såkaldt “kluddermor”. “kluddermor” går ”uden for døren/væk fra de andre”. Imens “kluddermor” er væk, skal de resterende danne en rundkreds, hvor de holder hinanden i hænderne. Nu skal de filtre sig ind i hinanden, uden at give slip på hinanden. F.eks. ved at træde over hinandens arme eller sno sig rundt om hinanden. Når man er godt “filtret” ind, kalder man på “kluddermor”.
Nu er det så “kluddermor’s” opgave, at udfiltre gruppen, så de igen står i rundkreds. Dette sker selvfølgelig, uden at man må give slip på hinanden. Kluddermor bestemmer hvordan gruppen skal bevæge sig, for at blive “filtret ud”.
DANCE & PLAY
Kongens/dronningens efterfølger(4-50 pers.)
I ‘kongen/dronningens efterfølger’ danner man en slange (stiller sig bag ved hinanden). Den forreste bliver udråbt som konge/dronning. Nu går man afsted i slangen, sørg for at have lidt plads mellem jer. Dronningen/kongen laver nu forskellige øvelser/bevægelser, som resten af slangen skal efterligne.
Eksempler på “øvelser” man kan lave i bevægelse; gå på tæer, strække arme, gå ned på hug, lægge sig ned, dreje rundt, hoppe på et ben, hinke, klappe i hænderne, trampe i jorden, strække højre arm ud, fra bredstående til samlet etc.
DANCE & PLAY
Politi og røver(3-10 pers.)
‘Politi og røver’ er en klassisk fangeleg. En eller flere bliver valgt, til at være ‘politi’, mens resten bliver ‘røvere’. Nu gælder det for politiet, at fange alle røverne. Man kan vælge, at lave et fast sted/område, som bliver til fængslet, hvor røverne sættes i når de er blevet fanget. Evt. kan der udvælges en fangevogter, som måske falder i søvn engang i mellem, så røverne kan stikke af.
God leg til de helt små, der har brug for at bruge lidt energi, på en simpelt “Løbeleg/fangeleg” – men som ofte, er svær at lege uden at grine.
DANCE & PLAY
Simon siger(2-30 pers.)
I ‘Simon siger’ er der en som er “Simon”. ‘Simon’ stiller sig op, foran de andre deltagere og kommer med kommandoer. Hver gang der bliver sagt en kommando, hvor “Simon” siger: “Simon siger….. “ efterfulgt af en kommando, skal de andre deltagere, gøre som kommandoen lyder. Hvis ikke “Simon” siger “Simon siger….” inden kommandoen, må man ikke gøre det, der bliver sagt. Hvis man kommer til, at lave en kommando, hvor der ikke blev sagt; “ Simon siger” inden, mister man ét liv, man mister også ét liv, hvis man ikke laver kommandoen, selvom der blev sagt “Simon siger…” inden kommandoen. Man kan aftale at man har 3 liv inden legen started.
Eks. på kommandoer: Hop, dans, klap, tramp, fløjt, smil, drej rundt, gå baglæns, hop på et ben, syng, stræk dig, ræk tunge etc.
DANCE & PLAY
Trafiklys(5-50 pers.)
I legen ‘trafiklys’, er der en, som skal være ‘trafiklys’. Definer en firkantet “bane”. “Trafiklyset” stiller sig, i den ene ende, mens resten (bilerne) stiller sig på en række, i den anden ende. Det gælder nu for bilerne om, at komme op i den ende hvor “trafiklyset” er. “Trafiklyset” har 3 kommandoer; Rød, Gul og Grøn.
Hver gang trafiklyset siger; “grøn” må bilerne gå fremad. Hvis en “bil” bevæger sig, mens der er rødt, skal man gå tilbage til start. “Trafiklyset” kan ikke gå fra “Grøn” til “rød” uden, at have sagt “gul”. Det er “trafiklyset”, som bestemmer, om en bil bevæger sig, under et rødt lys.
f.eks. “Trafiklys siger; “grøn” (alle biler går frem), “gul” (alle biler skal stå stille), “grøn”(alle biler går frem), “gul” (alle biler skal stå stille), “rød” (alle biler skal stå, hvis en bil bevæger sig nu, skal bilen tilbage til “startlinjen”.